S touto větou se bohužel občas u klientů setkávám. Poté, co se rozhodnou svěřit prodej realitní kanceláři, nerozumí tomu, proč vsadit jen na jednoho koně. Myslí si, že když osloví více realitních kanceláří znamená to více zájemců a vyšší cenu.
1. V případě oslovení více realitních kanceláří nabude člověk dojmu, že to obsáhne vyšší spektrum zájemců na více inzertních serverech. Neobsáhne. Dnes už všechny zavedené realitní kanceláře inzerují na stejných nejnavštěvovanějších serverech.
2. Stejně tak si můžete myslet, že více nabídek se rovná vyšší prodejní ceně, protože se kupující budou předhánět. Nebudou. Pokud je cena nastavena rozumně, ne příliš nízko, kupující jen tak nepřeplatí. Naopak, budou se snažit hledat důvod, proč cenu snížit. Stejně tak jako makléři, aby oni byli právě ti jediní z mnoha, kteří nemovitost prodají.
3. Více makléřů = lepší prezentace. Nerovná. Ne nadarmo se říká, že když dva dělají totéž, není to totéž. Jeden makléř uvede cenu včetně provize, druhý bez provize, jeden od pozemku odečte zastavěnou plochu, druhý to odečítat nebude. Každý makléř na prohlídce použije svůj výklad, podá své „upravené“ informace. Ztratíte přehled o poptávce, nedostane se k vám kompletní zpětná vazba.
4. Více makléřů znamená více lidí, kteří budou za vás prodávat a někdo z nich dříve nebo později prodá. Ani tohle pravidlo moc nefunguje. Makléř, který se bude předhánět s jinými, nebude vašemu prodeji věnovat 100% své energie a nástrojů pro úspěšný prodej. Nebude tam zvát profesionálního fotografa, nebude dělat home staging, nebude dělat cenovou mapu, nebo třeba vám nechávat zpracovat Průkaz energetické náročnosti budovy. Proč by to dělal, když mu to může před nosem prodat jiný? A o videoprohlídce, 3D pláncích a 3D Scanneru si můžete nechat jen zdát.
5. Na podmínky nevýhradního prodeje přistoupí pouze makléř, který je ochotný pracovat nevýhradně. Proč pracuje nevýhradně? Necení si sám sebe? Nemá sám v sebe důvěru na exklusivní zastoupení? Jeho klienti v něj nemají důvěru? Je rád za cokoliv, co se mu do portfolia dostane? Kdo ví… Nicméně je jisté, že makléř, který si je vědom svých služeb pro klienta, svých profesních hodnot, si svou práci nechá zaplatit za jasných, předem daných podmínek. Pro obchod a klienta udělá maximum na profesionální úrovni, je to totiž jeho vizitka.
Protože nejdůležitější je, jakým způsobem svou nemovitost poprvé představíte. To, jakým způsobem si jí potencionální kupující zapamatují. Nedopusťte proto, aby se z vaší nemovitosti stal realitní ležák, díky své prezentaci. Už jsem párkrát slyšela větu: „Hele Vašku, to je ten barák, má ho 5 realitek a je tam už půl roku, pořád zlevňují a nemůžou ho prodat. Tak si ještě chvíli počkáme.“
Tak tady bude asi něco špatně.
Mgr. Monika Sedláková, COMFORT REAL,